Ce contează mai mult în viaţă?

Ca psiholog şi psihoterapeut am întâlnit pe parcursul anilor de practică la cabinet sau la centru, suficiente persoane cu diverse afecţiuni, unele mai uşoare altele ceva mai complicate sau mai grave. M-am întrebat adeseori ce nu merge bine în viaţa acestor oameni, ce s-a întâmplat cu ei în aşa fel încât în viaţa lor au „răsărit” la un moment dat diverse probleme: ba o depresie, o tulburare anxioasă, ba o dependenţă, fie ea de alcool, de droguri sau jocuri de noroc. Evident că pentru apariţia unor asemenea dificultăţi se pot invoca factori şi motive ce ţin de viaţă pur şi simplu: de genetic şi biologic, de psihologic sau de influenţa socială şi nu în ultimul rând de spiritual. Pe de altă parte ne putem întreba cum reuşesc alţii să fie „bine”? Care este ingredientul care îngăduie persoanei să rămână echilibrată, să participe la viaţă şi chiar să se bucure uneori de ea?

Am luat în calcul moştenirea genetică, dar nu e suficient să ai părinţi sau bunici sănătoşi pentru ca tu la rândul tău să fii fericit sau bucuros de viaţă. Apoi m-am gândit la capacitatea intelectuală dar am văzut suficiente persoane cu un IQ dintre cele mult peste medie dar care erau profund nefericite. Banii? Nu doresc să lungesc vorba despre bani, dar nici bogăţia nu-i garantează persoanei fericirea sau bucuria vieţii. Sunt destui care stau pe un metru cub de bani, dar în definitiv stau singuri sau se simt singuri deşi trăiesc în mijlocul altora.

Am găsit un posibil răspuns sau o parte din el ascultând povestea unor supravieţuitoare. Au supravieţuit războiului şi lagărelor de exterminare naziste. Se pare că uneori moartea, mai exact prezenţa ei, e un fel de …profesor. Una dintre doamne spune la un moment dat că acolo a înţeles ce contează cu adevărat în viaţă: relaţiile între oameni. Şi aş nuanţa eu, felul în care relaţionezi cu cei de lângă tine, cu semenii tăi. Ce fel de persoană eşti? Le este drag oamenilor de tine? Oamenii se simt bine în prezenţa ta? Ce pui bun şi frumos în relaţia cu celălalt? Ce e bun şi frumos în relaţiile tale cu ceilalţi? Ce semănaţi şi ce creşteţi împreună?

Relaţiile între oameni…de gândit la asta.

Povestea doamnelor o găsiţi aici, merită un pic din timpul dumneavoastră.

Cu drag şi pe curând,

Alex
p.s. Mi-am adus aminte de al nostru Nicolae Steinhardt şi al său „Jurnalul Fericirii”.

Un gând despre „Ce contează mai mult în viaţă?

  1. Eva Verdes

    Si eu m-am intrebat adesea. Raspunsul cred ca este mai mult decat evident: increderea in sine dublata de o autocunoastere autentica, nivelul de aspiratii si asteptarile, adaptabilitatea, placerea de a trai. Este uimitoarea simplitatea si puterea interioara ce transpar din acest filmulet.

    Răspunde

Lasă un răspuns

